V Etiopii se minulou sobotu odehrála bizarní událost, která by se dala shrnout do rčení „chyba bankomatu, zisk klienta“. Bankomaty Etiopské komerční banky (CBE) v důsledku systémové chyby umožnily lidem vybírat mnohem větší částky, než měli na svých účtech. Celková „ztráta“ banky se vyšplhala na 40 milionů dolarů, v přepočtu 930 milionů korun.
V sobotu ráno se etiopští klienti banky CBE setkali s nečekaným štěstím. Bankomaty jim bez mrknutí oka vydávaly hotovost, i když na jejich kontech zela prázdnota. Tato chyba v systému se brzy rozkřikla a u bankomatů se začaly tvořit dlouhé fronty. Zvláště aktivní byli studenti, kteří si o štědrém bankomatu sdíleli informace v chatovacích aplikacích.
Podle svědků někteří studenti zneužívali situaci a vybírali statisíce korun, i když jejich běžné vklady dosahovaly jen několika stokorun. Dokonce ani příjezd policie nezastavil vlnu výběrů.
Banka CBE později vysvětlila, že k chybě došlo během údržby a inspekce systému. Nyní banka usilovně prosí klienty, aby neoprávněně vybrané peníze vrátili. Zdůrazňuje, že úspory klientů nejsou ohroženy a že ztracená suma nepředstavuje pro banku zásadní ztrátu.
Zda se podaří všechny peníze vymáhat zpět, se teprve uvidí. Jisté je, že tato událost vzbudila v Etiopii velký rozruch a stala se předmětem mnoha diskuzí.