Ceny energií v posledních měsících prudce vzrostly a s nimi i obavy z vysokých doplatků. Mnoho domácností se v letošním roce setkalo s nečekaně vysokými zálohami a následně i s chybným vyúčtováním. Co dělat, když se domníváte, že vám dodavatel energií naúčtoval více, než měl?

Nastavení záloh:

  • Zálohy by měly odpovídat předpokládané spotřebě. Dodavatel je povinen je na vaši žádost upravit, pokud se ukáží jako neadekvátní.
  • Při posuzování výše záloh zohledněte:
    • Předchozí spotřebu v daném objektu
    • Změny v počtu osob žijících v domácnosti
    • Energetické úpravy provedené v objektu
    • Plánované změny v užívání objektu (např. instalace tepelného čerpadla)
  • V případě sporu o výši záloh se obraťte na Energetický regulační úřad (ERÚ). ERÚ může nařídit dodavateli, aby zálohy upravil.

Chybné vyúčtování:

  • Pečlivě si zkontrolujte obdržené vyúčtování. Zaměřte se na:
    • Správnost údajů o spotřebě
    • Ceny energií
    • Vypočtené platby
    • Správnost identifikačních údajů
  • V případě nesouhlasu s vyúčtováním ho do 30 dnů reklamujte u dodavatele. Reklamace musí být písemná a musí obsahovat:
    • Vaše identifikační údaje
    • Označení reklamovaného vyúčtování
    • Důvody reklamace
    • Vámi požadované řešení
  • Dodavatel má 15 dnů na vyřízení reklamace. Pokud reklamaci neuzná, má spotřebitel možnost obrátit se na ERÚ.
  • V případě oprávněné reklamace má spotřebitel nárok na:
    • Opravu chybného vyúčtování
    • Vrácení přeplatku
    • Náhradu škody

Důležité:

  • I když reklamujete vyúčtování, jste povinni ho uhradit v termínu. V opačném případě se vystavujete riziku sankcí ze strany dodavatele.
  • Pokud je chyba ve vyúčtování zjevná (např. posunutí desetinné čárky), můžete zvážit úhradu pouze části nedoplatku.
  • V případě vysokého nedoplatku, na který nemáte v danou chvíli prostředky, se domluvte s dodavatelem na splátkovém kalendáři.
Share.

Leave A Reply